Knop
Draagbaar loket

Dienstverlening aan huis: inzet draagbaar loket van start

10 juni 2025

Vanaf 1 juni 2025 kan het draagbaar loket worden ingezet voor de aanvraag en aflevering van een identiteitskaart. Het draagbaar loket biedt Lokaal Bestuur Zedelgem de mogelijkheid om dienstverlening aan huis te brengen en dit voor inwoners die zich zeer moeilijk of niet naar het gemeentehuis of de dienstencentra kunnen begeven. Het draagbaar loket biedt een oplossing voor bv. oudere mensen, mensen met een beperking of mensen die langdurig in een ziekenhuis of woonzorgcentrum verblijven en voor wie het onmogelijk is om zich persoonlijk te verplaatsen.

Voor welke dienstverlening wordt het draagbaar loket ingezet?

De gemeente start met de aanvraag van een identiteitskaart, via het draagbaar loket kan de medewerker van de gemeente de aanvraag volledig afhandelen. In de toekomst kan ook andere dienstverlening mogelijk worden, daar werkt de gemeente aan.

Wie kan beroep doen op het draagbaar loket, dienstverlening aan huis?

Vandaag kan elke inwoner van Zedelgem voor de dienstverlening burgerzaken van de gemeente terecht op verschillende locaties: 
- in het gemeentehuis van Zedelgem
- in het dienstencentrum Jonkhove in Aartrijke
- in het dienstencentrum Veltershof in Veldegem
- en in het MFC Sint-Maarten (multifunctioneel centrum) in Loppem. 
Contactgegevens en openingsuren van vermelde locaties zijn raadpleegbaar op de gemeentelijke website: www.zedelgem.be/contact-openingsuren 

Om willekeur te vermijden en ook om deze dienstverlening aan huis haalbaar te organiseren, wordt het draagbaar loket enkel ingezet voor burgers die fysieke of andere belemmeringen ervaren en die daardoor onmogelijk naar het gemeentehuis of naar een dienstencentrum kunnen komen. We denken hierbij aan mensen die:
- in een gesloten instelling van een woonzorgcentrum, psychiatrische instelling of in de gevangenis verblijven;
- in een ziekenhuis,  revalidatiecentrum of residentiële zorginstelling (lang verblijf) verblijven;
- langdurig ziek zijn en thuis verzorgd worden of omwille van een medische behandeling zich moeilijk of niet kunnen verplaatsen;
- omwille van een fysieke beperking of sociale redenen zich (tijdelijk) niet kunnen verplaatsen.
 

Hoe werkt het draagbaar loket?

Een medewerker van de gemeente komt met het draagbaar loket aan huis,  in het ziekenhuis of in een andere (zorg)instelling om de aanvraag en aflevering van je identiteitskaart te regelen, dit kan op een veilige en correcte manier.

Afspraak aanvragen

Wanneer je een nieuwe identiteitskaart nodig hebt en je kan je onmogelijk (tijdig) naar het gemeentehuis of een dienstencentrum begeven, dan kun je een afspraak voor een huisbezoek aanvragen. Neem hiervoor contact op met de dienst burgerzaken of met een maatschappelijk werker van de sociale dienst: bel 050 288 330.

Op basis van een vragenlijst wordt tijdens de aanvraag dieper ingegaan op de mogelijke behoefte van de dienstverlening aan huis. Zo wordt telkens nagegaan of de andere vormen van dienstverlening in aanmerking kunnen komen, het gaat dan bijvoorbeeld over de mogelijkheid tot online dienstverlening of dienstverlening in een dienstencentrum. Er wordt ook nagegaan of vervoer eventueel via een familielid, buur, kennis of via Mobitwin (de mindermobielencentrale van de dienstencentra) geregeld kan worden.  De fysieke dienstverlening aan het loket geniet immers de voorkeur als het mogelijk is om zich naar het gemeentehuis of een dienstencentrum te begeven. 

Als een afspraak voor huisbezoek wordt goedgekeurd en een afspraak geboekt wordt, informeert de medewerker over de benodigdheden die de aanvrager ter beschikking moet stellen (bv. cash geld). Vervolgens komt een medewerker langs met het draagbaar loket dat volledig uitgerust is om de aanvraag van de identiteitskaart te doen:  het nemen van een pasfoto en vingerafdrukken en het plaatsen van de digitale handtekening. Nadien wordt de aanvraag van de identiteitskaart verwerkt en kan de kaart indien nodig thuis worden afgeleverd.

Het huisbezoek is gratis. Je betaalt enkel de prijs voor de aanvraag van je identiteitskaart zoals bij de dienstverlening in het gemeentehuis.

Samenwerking tussen Vlaamse gemeenten

Het project draagbaar loket maakt deel uit van een breder initiatief ‘Gemeente zonder Gemeentehuis’, een project met steun van de Vlaamse Regering en gefinancierd door de Europese Unie via het 'Next Generation EU-programma’. 

11 Vlaamse steden en gemeenten werkten mee aan dit innovatieve project: As, Beernem, Brugge, Damme, Destelbergen, Houthalen-Helchteren, Knokke-Heist, Oostkamp, Ranst, Zedelgem en Zemst. Door deze samenwerking kan het draagbaar loket op termijn in heel Vlaanderen worden ingezet en kunnen heel wat mensen rekenen op een toegankelijke dienstverlening aan huis.