Een druppel water valt in een grote plas.

De Watergroep adviseert om leidingwater te koken voor gebruik

19 juni 2018

--- UPDATE 24/07/2018 ---  
Na het uitvoeren van de nodige herstelmaatregelen en nieuwe controles laat De Watergroep weten dat het kookadvies voor Hamersvelde, Pierlapont en Ruddervoordsestraat wordt opgeheven. De betrokken inwoners krijgen vandaag 24/07 nog een brief met deze mededeling.

De Watergroep blijft deze zone wel nog van nabij opvolgen en controleren.

 

--- UPDATE 20/07/2018 ---  
Een recente opvolgingscontrole wijst uit dat het leidingwater momenteel niet aan de bacteriologische drinkwaternormen voldoet in een beperkte zone binnen Zedelgem. Hiervoor geeft De Watergroep opnieuw kookadvies vooraleer leidingwater gebruikt wordt in:

  • Pierlapont 3-51 (oneven huisnummers)
  • Pierlapont 2-26 (even huisnummers)
  • Hamersvelde alle huisnummers
  • Ruddervoordsestraat  79

De nodige herstelmaatregelen en controles worden alvast getroffen om de verontreiniging van het leidingwater weg te werken. De betrokken klanten worden deze namiddag (20/07) alvast per brief en via aanbellen door medewerkers van De Watergroep verwittigd.

Kookadvies leidingwater

KOOK leidingwater gedurende minimum 5 minuten voor je het gebruikt voor:

  • Drinken
  • Bereiden van drank (bv. soep, koffie, thee)
  • Bereiden van voedsel (incl. het wassen van groenten en fruit)
  • Reinigen van open wonden
  • Tanden poetsen

Je kan het leidingwater WEL gebruiken voor:

  • Douchen en baden
  • Wassen en afwassen (steriliseer wel flesjes voor babyvoeding voor gebruik)
  • Schoonmaken
  • Doorspoelen van toilet

De nodige herstelmaatregelen worden getroffen om de verontreiniging van het leidingwater weg te werken. Het chloorgehalte in het water wordt verhoogd om het distributienet te ontsmetten. Dit kan zorgen voor een chloorgeur bij afname van water. De gebruikte chloorconcentraties houden geen risico in voor de gezondheid. Een groot deel van het chloor zal ook verdampen tijdens het koken.

Voor updates kan je terecht op www.dewatergroep.be (storingen en werken).
Je kan de wachtdienst bereiken via 02/238 96 99.

Tijdens de kantooruren kan je op ditzelfde nummer de kwaliteitsdienst van De Watergroep contacteren via optie 3 Kwaliteitsdienst => postcode inbrengen => bevestig met nr. 1 => optie 1 voor kwaliteit.

Mogen wij vragen deze informatie ook onder de aandacht te brengen bij buren die omwille van bepaalde redenen dit bericht mogelijk niet begrijpen/lezen.